Reklamation och retur

Välkommen till vår serviceavdelning. Du har nu 3 alternativ:

Skapa retur- Här kan du skapa en retur om du vill använda ångerrätten (ångerrätten gäller endast privatköp).
Skapa reklamation Här kan du skapa en reklamation om varan är trasig, inte kommer fram eller liknande.
Status för ärendet Se uppgifter om ett pågående ärende hos oss.

Förlängd returrätt fram till fredag 4. januari 2019.

Vid köp från 6. november 2018, och fram till jul, har vi förlängt retursättet.
Detta gäller endast för privata inköp i obruten förpackning. Dessutom måste returärendet upprättas senast måndag den 4. januari 2019.

På konsumentköp har du alltid 14 dagars returrätt när du handlar på www.computersalg.se.
Returrätten gäller från den dag du får din vara till den dag det skickas eller levereras i retur.

Vi ber att få tillbaka varan senast 14 dagar efter meddelande om att köpet ångrats.
Obs! - Ångerrätten gäller inte för kommersiella inköp.
Läs mer i våra handelsvillkor


Klagomöjligheter

ARN – Allmänna reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
SVERIGE

Du kan lämna in ett klagomål till ARN via ARN.se om deras villkor är uppfyllda. Läs mer >>

Europeiska kommissionens
Europeiska kommissionens klagomålsportal online kan också användas för att lämna in ett klagomål.
Det är särskilt viktigt om du är en konsument som är bosatt i ett annat EU-land.

Klagomål lämnas in till: http://ec.europa.eu/odr/

När du lämnar in ett klagomål ska du ange vår e-postadress info@computersalg.se.


ComputerSalg.se är certifierade av Trygg e-handel
Trygg e-handel är en certifiering som tagits fram av flera stora konsumentorganisationer i Sverige för att garantera dig en säker e-handel.

Se mer om märkningen här: http://www.tryggehandel.se/trygg-e-handel/om-trygg-e-handel/

När du har handlat i en e-handel som är certifierad av Trygg e-handel, omfattas du dessutom av deras köpskydd, vilket betyder att du t.ex. kan lämna in ett klagomål på en webbutik direkt till Trygg e-handel här:
http://www.tryggehandel.se/certifierade-e-butiker/lamna-klagomal/

Läs mer på www.tryggehandel.se eller skicka e-post till konsument@tryggehandel.se.


Allmänna instruktioner för RMA hos ComputerSalg.se

När du har fått din begäran om klagomål godkänd och fått ett returnummer (RMA-nummer), måste produkten returneras till oss på vår adress: Computersalg A/S, Kimmerslevvej 28, 4140 Borup.

När du skickar produkten ombeds du skriva RMA-numret tydligt på utsidan av paketet. Observera! - Vi accepterar inte paket som skickas ofrankerat mot postförskott (COD) eller utan leverans. Kom ihåg att skicka tillbaka varan i skyddande emballage (helst originalet) och få ett kvitto på försändelsen.

Status
Det är möjligt att följa status på sitt RMA-ärende under “Reklamation och returer” på ""Ärendestatus"" eller på “Min sida” och ""Se status på pågående ärende"".

1. Frakt och förpackning
Computersalg A/S täcker rimliga fraktkostnader för reklamationsärenden för konsumenterna, det enklaste sättet att få frakten betald är att be om en ""returfraktsedel"" innan du skickar produkten. Computersalg A/S kräver noggrann paketering av försändelse, eftersom det är avsändarens ansvar. T.ex. bör lösa interna komponenter såsom grafikkort, moderkort, hårddiskar och liknande alltid skickas alltid i en antistatisk åse - eller som du mottog det.
Computersalg A/S kräver också att alla produkter förpackas säkert med lämpliga fyllnadsmaterial (t.ex. bubbelplast eller annat stötdämpande material) och packas i en kartong så att produkterna inte kan skadas under transporten. Notera dessutom att om kartongen inte fylls helt så kan de enskilda produkttyperna skadas eftersom de kan röras runt lite inuti - detta trots mycket fyllning.

2. Användning av reklamationsrätten
Reklamationen måste göras inom en rimlig tid efter det att du har upptäckt felet. Om en reklamation görs inom 2 månader kommer reklamationen alltid att vara inom en rimlig tid. Det första du bör göra är att kontrollera om din produkt omfattas av direktstödet som gäller för del producenter. Om din defekta vara omfattas av direktstödet, ska det inte returneras till Computersalg A/S. Det främjar expeditionstiden att kontakta tillverkaren eller den tilldelade servicepartnern. Detta innebär ofta ett utbyte eller reparation på din adress. Kunden uppmanas att se till att bifoga ett uttalande om produktens defekt eller fel i samband med reklamationen, då det utan förklaring kan innebära en förlängning av processen på grund av felsökning.

Kompletta PC-system som inte är inte samlade eller monterade av Computersalg A/S och för vilka det ska göras en felsökning kommer Computersalg A/S beräkna tiden för felsökning med en timtaxa på kr 999 kr per timme, inkl. moms. (Min. 1 timme.) Produkter som omfattas av garantin och som är felaktiga, kommer sedan att överföras till en timtaxa. Om du inte vill att Computersalg A/S ska felsöka, ska den felaktiga produkten monteras bort och sättas in separat.

Computersalg A/S ansvarar inte för förlust av kunddata, såtillvida det inte är en direkt följd av dansk lag. Computersalg A/S uppmanar därför kunden att ta en kopia/backup på samtliga data. I den mån ComputerSalg A/S kan vara ansvarig, är ansvaret begränsat till den direkta förlusten och inkluderar därför inte indirekta förluster såsom förlorad inkomst, transportomkostnader, driftförluster, installationsomkostnader eller liknande.

Varor som inte ingår i reklamationsrätten och/eller tas emot utan korrekt förpackning kommer att packas om och ett belopp som motsvarar ComputerSalg A/S kostnader för nödvändig och korrekt förpackning kommer debiteras.

Vi återbetalar rimliga fraktkostnader som du kan ha i samband med returen av varan, när klagomålet är berättigat. Vi rekommenderar dock att du kontaktar oss så att vi kan skicka dig en returfraktsedel och därmed betala frakten i förskott.

3. Returnerade varor som inte är felaktiga
Genom att skicka felaktiga eller trasiga varor till Computersalg A/S, där ett fel eller defekt som definierats och specificerats av kunden inte kan konstateras (eller om felet inte omfattas av garantin/reklamationsrätten), kommer varan skickas tillbaka till kunden och i vissa fall kan det tillkomma en test- eller expeditionsavgift. Avgiften är kr 420 kr per. timme, inkl. moms, där minsta debitering är 1 timme. Testavgiften beräknas utifrån tid i förbindelse med testning och felsökning.
Kunden kommer alltid kontaktas innan vi skickar tillbaka varan tillsammans med en faktura.

4. ÅNGERRÄTT
Obs! Ångerrätten gäller inte företagsköp.
Vid konsumentköp har du alltid 14 dagars returrätt när du handlar på www.ComputerSalg.se.
Du ska inom 14 dagar efter mottagande av leverans, eller vid delleverans, när sista varan är levererad, meddela oss om att du ångrar ditt köp.
Meddelandet lämnar du via e-post till www.computersalg.se eller via telefonsamtal.
Du kan även använda Konsumentverkets standard ångerblankett för ångerrätt.
Konsumentverkets ångerblankett.

I ditt meddelande ska du tydligt ange att du önskar utnyttja din ångerrätt. Ångerrätten gäller från den dag du får din vara till den dag den skickas eller levereras retur.
Vi ber att få tillbaka varan senast 14 dagar efter meddelande om att köpet ångrats.

Returförsändelse
När ångerrätten utnyttjas måste du själv stå för kostnaderna för att returnera varan, t.ex. returfrakten.
Vissa varutyper kan inte returneras med vanlig transportör, t.ex. storformatsskrivare eller liknande produkter som väger mer än 30 kg.
ComputerSalg A/S kan i dessa fall kontaktas för användning av en av våra samarbetspartners, t.ex. en budfirma eller en specialtransportör, för retur av varan. Denna fraktkostnad kommer att dras av från varans värde vid återbetalningen av beloppet och förväntas högst uppgå till 1 500 SEK.
Om du har köpt flera varor i en beställning och bara ångrar en del av köpet, återbetalar vi inte leveranskostnaderna.
Observera att du ansvarar för leveransen av varan, liksom för lämplig förpackning vid returen.

Det är inte ett krav, men expeditionen går snabbare om vår RMA-blankett, som finns tillgänglig online, fylls i och bifogas returförsändelsen tillsammans med annan relevant information, som t.ex. en kopia av faktura eller orderbekräftelse, clearing- och kontonummer eller en ev. kopia på tidigare korrespondens o.s.v.

Varans skick när du sänder den retur
Du ansvarar endast för en eventuell minskning av varans värde som orsakats av annan hantering än vad som krävs för att undersöka varans slag, egenskaper och funktionalitet. Med andra ord – du kan prova varan på samma sätt som om du hade provat den i en fysisk butik.
Om varan har prövats utöver vad som beskrivs ovan, betraktar vi den som begagnad. Detta betyder att du endast får tillbaka en del eller inget alls av köpesumman om du ångrar ditt köp, oberoende av varans handelsmässiga värde.
Detta värde fastställs genom en utvärdering utförd av ComputerSalg A/S.
Vid en värdeminskning dras detta belopp från återbetalningsbeloppet.
Värdeminskning gäller om varan returneras i ett begagnat och försämrat tillstånd så att den inte kan säljas vidare som ny. ComputerSalg A/S kommer baserat på detta att räkna ut värdeminskningen och återkomma till dig innan beloppet återbetalas.

Konsumentköplagens regelverk tillämpas
För att få hela köpesumman tillbaka måste du alltså göra på samma sätt som i en fysisk butik. Du får prova varan, men inte ta den i praktiskt bruk. Varan måste vara oskadad, utan några tecken på slitage, inte ha några repor och vara i rent och gott skick, om du vill vara säker på att få alla dina pengar tillbaka. Var därför försiktig när du packar upp varan, ta inte bort skyddsfolie/plast o.s.v. och var noga med att inte orsaka några repor eller märken. Varan ska se ut så som du själv förväntar dig att en helt ny vara ska se ut – kort sagt, så som när du fick den.
Vid köp av varor i produktgrupper där förpackningen utgör en väsentlig del av varans återanskaffningsvärde, är en intakt originalförpackning alltid en viktig del av varans värde. Förpackningen ska därför alltid skickas med retur vid nämnda produktgrupper (datorer, skrivare, nätverksenheter, hifi-utrustning, kameror, videokameror, skannrar, radioapparater, tv-apparater, videoutrustning, GPS-utrustning, spelkonsoler och oberoende hårdvaruenheter) för att du ska få hela köpesumman tillbaka.
Hälso- eller hygienprodukter, eller andra varor som inte är lämpliga att returnera, kan inte returneras om de har tagits i bruk. De är möjligt att undersöka varorna utan att de tas i bruk. Detta gäller t.ex. varor som har varit i kontakt med hud eller hår.
Förseglingen på mjukvara, audio-/videoinspelningar, toner/bläckpatroner och kablar får INTE brytas om ångerrätten ska utnyttjas. Denna typ av varor anses vara tagna i bruk när förseglingen bryts och detta medför en minskning av försäljningsvärdet. Därför är det viktigt att du bestämmer dig för om du vill behålla varan eller häva köpet innan förseglingen bryts. Det går att undersöka varorna utan att bryta förseglingen.

Varan kan skickas retur till:
ComputerSalg A/S
Kimmerslevvej 28
DK-4140 Borup
DANMARK

Förpackning och ansvar för returen
Obs! Vi tar inte emot paket som skickas mot postförskott eller utan utdelning.
ComputerSalg A/S kräver att returen packas noggrant, eftersom det är avsändarens ansvar. T.ex. bör lösa interna komponenter såsom grafikkort, moderkort, hårddiskar och liknande alltid skickas i en antistatisk påse – eller så som du mottog dem.

ComputerSalg A/S rekommenderar att alla produkter packas säkert med lämpliga fyllnadsmaterial (t.ex. bubbelplast eller annat stötdämpande material) och att de packas i en kartong så att produkterna inte kan skadas under transporten.
Notera också att kan de enskilda produkttyperna skadas om kartongen inte fylls helt, då de kan röra sig inuti. Detta trots mycket fyllning. Det är nämligen kunden som står risken för att varan kommer säkert retur till ComputerSalg A/S.
Du kan också leverera varan personligen på vår adress under butikens öppettider, vilka du hittar på www.ComputerSalg.se under Kundcenter och Butik.
Du kan också returnera varan till oss med en ifylld standardversion av EU:s ångerrättsblankett samt en kopia av fakturan och information om bankkontonummer och clearing-nummer.

Återbetalning av belopp
Om du ångrar ditt köp får du naturligtvis tillbaka det belopp som du har betalat till oss.
I händelse av en värdeminskning som du har orsakat, dras denna ifrån köpesumman.
Om du utnyttjar din ångerrätt, återbetalar vi alla betalningar vi har fått från dig, inklusive leveranskostnader (dock inte extra omkostnader som tillkommit genom ditt eget val av annan leveransform än den billigaste formen av standardleverans som vi erbjuder), utan onödigt dröjsmål och under alla omständigheter senast 14 dagar från det datum då vi mottagit meddelande om ditt beslut att ångra detta avtal.
Som utgångspunkt återbetalas beloppet till samma betalkort som användes vid köpet. Om detta inte är möjligt, kan återbetalningen göras till ditt bankkonto.
Det är därför viktigt att vi får information om din banks clearing-nummer och ditt bankkontonummer.

5. SÄRSKILDA BESTÄMMELSER FÖR FÖRETAG
Försäljningsvillkoren för företag följer “köplagen”. Vi vill dock uppmärksamma dig på följande;
- Det finns ingen ångerrätt för företag.
- Reklamationsberättigade produkter repareras, om möjligt.
- 1 års reklamationsrätt gäller från ursprungligt fakturadatum med undantag för konsumtionsvaror såsom batterier, toner och bläckpatroner o.s.v. I dessa fall beviljas 3 månaders reklamationsrätt om inget annat avtalats skriftligen.
- Utbyte eller reparation innebär inte att en ny, utökad reklamationsperiod ges.
- Vid reklamation står köparen själv för utgifterna för retur av varan till ComputerSalg A/S eller tillverkarens verkstad.